Kaplice Wieczystej Adoracji to specjalnie wyznaczone w świątyni miejsca, w których wierni mogą adorować Chrystusa w Najświętszym Sakramencie przez cały dzień. Najstarsza w Poznaniu - i jedna z najstarszych w Polsce - Kaplica Wieczystej Adoracji powstała w Poznańskiej Farze 27 czerwca 1937 roku. Jest ona pamiątką Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego ku czci Chrystusa Króla, który odbył się wtedy w Poznaniu.
Kaplice Wieczystej Adoracji w Archidiecezji Poznańskiej:
- Bazylika kolegiacka pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, św. Marii Magdaleny i św. Stanisława Biskupa, Poznań, ul. Gołębia 1 - kaplica istnieje od 1937 roku.
- Kolegiata pw. św. Mikołaja, Leszno, ul. Kościelna 18 - kaplica istnieje od 1973 roku.
- Kościół pw. Świętego Ducha, Pniewy, ul. Kapłańska 3, Dom Mniszek Klarysek od Najświętszego Sakramentu - wieczysta adoracja trwa od 1987 roku. Adoracja przez całą dobę.
- Kościół pw. Chrystusa Króla i Zwiastowania NMP, Rawicz, ul. Kard. S. Wyszyńskiego 10 - kaplica istnieje od 1993 roku.
- Kościół Akademicki Ojców Dominikanów pw. Matki Bożej Różańcowej, Poznań, al. Niepodległości 20 - kaplica istnieje od 1999 roku.
- Kościół pw. Najświętszego Serca Jezusa, Śrem, ul. Kilińskiego 23 - kaplica istnieje od 2000 roku.
- Kolegiata pw. Matki Bożej Pocieszenia i św. Stanisława Bpa, Szamotuły, ul. Kapłańska 12 - kaplica istnieje od 2002 roku.
- Kościół pw. NMP Wniebowziętej, Kościan, ul. Kościelna 1 - kaplica istnieje od 2004 roku.
- Kościół Braci Mniejszych Konwentualnych pw. św. Antoniego Padewskiego, Poznań, ul. Franciszkańska 2 (Wzgórze Przemysła) - kaplica istnieje od 2007 roku.
- Kościół pw. Świętej Rodziny, Poznań, ul. Promienista 131 (os. Kopernika) - kaplica istnieje od 2007 roku.
- Kościół pw. NMP Wniebowziętej, Oborniki, ul. Kościelna 2 - kaplica istnieje od 2007 roku.
- Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, Poznań, os. Jana III Sobieskiego 116 - kaplica istnieje od 2009 roku.
- Kościół Ojców Franciszkanów pw. św. Franciszka Serafickiego, Poznań, ul. Garbary 22 (pl. Bernardyński) - kaplica istnieje od 2009 roku.
- Kościół pw. św. Marii Magdaleny, Czarnków, ul. Kościelna 1 - kaplica istnieje od 2009 roku.
- Kościół pw. NMP Niepokalanie Poczętej, Wolsztyn, ul. dr. Roberta Kocha 38 - kaplica istnieje od 2010 roku.
- Kościół pw. św. Mikołaja, Mosina, ul. Kościuszki 1, kaplica istnieje od 2010 roku.
- Kościół pw. św. Stanisława Biskupa, Buk, ul. Mury 30 - kaplica istnieje od 2010 roku.
- Kościół pw. Niepokalanego Serca Maryi, Międzychód, ul. Marsz. J. Piłsudskiego 27 - kaplica istnieje od 2010 roku.
- Kościół pw. Świętego Krzyża, Poznań, ul. Częstochowska 16 - kaplica istnieje od 2011 roku.
- Kolegiata pw. Wniebowzięcia NMP, Środa Wlkp., ul. ks. Jażdżewskiego 3 - kaplica istnieje od 2011 roku.
- Kościół pw. Wszystkich Świętych, Kórnik, ul. Średzka 1 - kaplica istnieje od 2013 roku.
- Kościół pw. św. Józefa, Opalenica, ul. Powstańców Wlkp. 2A - kaplica istnieje od 2014 roku.
- Kościół pw. św. Józefa, Wolsztyn, ul. Komorowska 3 - kaplica istnieje od 2014 roku.
- Kościół pw. Najświętszego Imienia Jezus i Niepokalanego Poczęcia NMP, Grodzisk Wlkp., ul. 3 maja - kaplica istnieje od 2014 roku.
- Kościół pw. NMP Nieustającej Pomocy, Nowy Tomyśl, ul. Piłsudskiego 33 – kaplica istnieje od 2015 roku.
- Kościół pw. św. Małgorzaty (fara), Gostyń, ul. Przy Farze 2 - kaplica istnieje od 2015 roku.
- Kościół pw. Chrystusa Jedynego Zbawiciela, Swarzędz, os. Mielżyńskiego 1a - kaplica istnieje od 2015 roku.
- Kościół pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego Kapłana, Czarnków, ul. Wroniecka 57 - kaplica istnieje od 2016 roku.
- Kościół pw. św. Józefa, Puszczykowo, ul. Dworcowa 16 - kaplica istnieje od 2016 roku.
- Kościół pw. Chrystusa Dobrego Pasterza, Poznań ul. Nowina 1. Kaplica otwarta 8 lutego 2016 roku.
- Kościół pw. Wniebowzięcia Matki Bożej i św. Michała Archanioła w Wieleniu n/Notecią. Kaplica istnieje od lutego 2019 r.
- Kościół pw. Najświętszego Serca Jezusa i św. Floriana, Poznań ul. Kościelna. Kaplica istnieje od listopada 2019 r.
- Kościół pw. pw. św. Andrzeja Boboli, Rawicz. Kaplica istnieje od maja 2020 r.
- Kościół pw. NMP Wniebowziętej, Zbąszyń. Kaplica otwarta 10 czerwca 2020 r.
- Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła, Przemęt. Świątynia całodziennej adoracji od czerwca 2020 r.
- Kościół pw. Wniebowstąpienia Pańskiego na os. Wichrowe Wzgórze w Poznaniu. Kaplica istnieje od października 2020 r.
- Kościół pw. św. Antoniego Padewskiego, Poznań. Kaplica otwarta 25 grudnia 2020 r. Adoracja przez całą dobę.
- Kościół pw. św. Mateusza w Opalenicy. Kaplica otwarta 2 października 2021 r.
- Kościół pw. Świętego Krzyża na Górczynie w Poznaniu. Kaplica otwarta 6 stycznia 2022 r. Adoracja przez całą dobę.
- Kościół pw. Chrystusa Odkupiciela w Poznaniu. Adoracja od poniedziałku do soboty w godz. od godz. 8.00 do 18.00. Kaplica istnieje od 13 maja 2022 r.
- Kościół pw. NMP Wniebowziętej w Kościanie (fara). Kaplica otwarta 15 maja 2022 r.
- Kościół pw. św. Małgorzatyw Gostyniu, kaplica pw. bł. Edmunda Bojanowskiego. Kaplica ustanowiona 6 stycznia 2023 r.
- Kościół pw. Najświętszego Serca Jezusa w Śremie. Kaplica ustanowiona 7 grudnia 2023 r.
Z homilii Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego, Metropolity Poznańskiego:
"Adoracja nie jest niczym innym jak tylko rozwinięciem celebracji eucharystycznej, która sama w sobie jest największym aktem adoracji Kościoła; akt adoracji poza Mszą św. przedłuża i intensyfikuje to, co się dokonało podczas samej celebracji liturgicznej. To w niej mnożą się owoce komunii z Ciałem i Krwią Pana. W tym osobistym spotkaniu z Panem dojrzewa także posłannictwo społeczne, zawarte w Eucharystii, które ma na celu przełamanie barier nie tylko między Bogiem a nami, ale także i przede wszystkim barier odgradzających nas od siebie nawzajem. Dzień po dniu, w samotności i ciszy, w świecie zmęczonym cierpieniem, twarzą w twarz z Chrystusem, uczmy się tam miłosierdzia" (Abp Stanisław Gądecki, Bądź mi litościw. Homilia wygłoszona podczas Mszy św. odpustowej z poświęceniem nowej Kaplicy Wieczystej Adoracji, Poznań, Sanktuarium Miłosierdzia Bożego, 19.04.2009).
"Pan Bóg oczekuje nas «na pustkowiu», czyli na osobności, w milczeniu, gdzie człowiek może bardziej się skoncentrować, gdzie ułatwiony jest proces interioryzacji, gdzie można głębiej wejść w samego siebie, może słuchać sercem, łatwiej odkryć własne zadanie życiowe. Od doświadczenia pustyni rozpoczynał swoje przygotowanie do publicznej działalności nie tylko Mojżesz, ale i Jan Chrzciciel, a nawet sam Chrystus" (Abp Stanisław Gądecki, Adoro te devote. Otwarcie Kaplicy Wieczystej Adoracji, Wolsztyn, par. pw. NMP Niepokalanie Poczętej, 15.08.2010).
Z odezwy kard. Augusta Hlonda w sprawie Międzynarodowego Kongresu Chrystusa Króla, wydanej w Rzymie 14 maja 1937 roku:
"Postanowiłem pozostawić w Poznaniu trwałą i odpowiednią pamiątkę Kongresu, a ma nią być kaplica wiecznej adoracji Najśw. Sakramentu, którą dnia 27 czerwca zainauguruję w poznańskiej Farze. Donoszę o tym swojemu wielebnemu Duchowieństwu i ukochanym Diecezjanom, wzywając ich, by kapłani i mieszkańcy miasta Poznania jak najczęściej klękali w pamiątkowej kaplicy przed Przenajświętszym Sakramentem a księża i wierni z prowincji nie omieszkali pokłonić się tam Zbawicielowi w Przenajświętszej Hostii, ilekroć przybędą do Poznania. W tej kaplicy, obok modlitw na inne prywatne i publiczne intencje, nie zaniechajmy nigdy westchnienia Przyjdź Królestwo Twoje. Niech Chrystus króluje w polskich domach, w polskim życiu, w polskiej rodzinie, w polskiej szkole, w Państwie! Niech Chrystus nas strzeże od bezbożnictwa, niezgody, wstrząsów! Niech będzie z nami w dni pokoju i w godzinę doświadczenia!" ("Miesięcznik Kościelny Archidiecezyj Gnieźnieńskiej i Poznańskiej" 52 (1937) 5, s. 180).
Dekret kard. Augusta Hlonda, Prymasa Polski, w sprawie erekcji Kaplicy Wieczystej Adoracji Najświętszego Sakramentu w Kościele Kolegiackim w Poznaniu. Poznań, dnia 26 czerwca 1937 roku.
"Pragnąc, by po wielkim Międzynarodowym Kongresie Chrystusa Króla pozostała w Poznaniu trwała pamiątka, która by nam i przyszłym pokoleniom przypominała szczytny obowiązek wytrwałego realizowania Królestwa Chrystusowego, ustanawiam w kolegiackim kościele św. Stanisława Biskupa i Męczennika wieczystą publiczną adorację Chrystusa utajonego w Przenajświętszej Hostii. W tym celu zarządzam, by w osobnej kaplicy wspomnianego kościoła farnego Przenajświętszy Sakrament był codziennie wystawiany w monstrancji od wczesnych godzin rannych do późnych godzin wieczornych i by w tym czasie wierni mieli każdej chwili dostęp do tejże kaplicy celem oddawania czci Utajonemu Królowi wieków. Skoro warunki na to pozwolą, rozciągnie się wystawienie i adorację eucharystyczną także na godziny nocne. Poświęcenia tej kaplicy i uroczystej inauguracji wieczystej adoracji dokonam w ramach Międzynarodowego Kongresu Chrystusa Króla dnia 27 czerwca br.
Wykonanie powyższego zarządzenia poruczam Przesławnej Kapitule Kolegiackiej św. Marii Magdaleny i Jej każdorazowemu Prałatowi Prepozytowi, rozporządzając, by we wszystkim sumiennie przestrzegano zarówno przepisów prawnych jak i liturgicznych.
Osobnym dekretem ustanawiam przy tymże kościele farnym Stowarzyszenie wieczystej adoracji i wspierania ubogich kościołów zafiliowane do Arcybractwa tejże nazwy w Rzymie.
Wyrażam gorące pragnienie, by ten przybytek eucharystyczny, otwarty w samym sercu Poznania, zaludniał się codziennie wierną gwardią Chrystusową, Niech tam wstępują wielebni kapłani po natchnienia apostolskie i ze wspaniałymi wielbieniami brewiarzowymi. Niech się tam w gorącej adoracji krzepią mocą Chrystusową członkowie trzecich zakonów, bractw, sodalicji, organizacji charytatywnych, stowarzyszeń Akcji Katolickiej. Niech u stóp Boskiego Mistrza często klęka promienna młodzież. Niech tam w sercu Zbawicielowym szuka pociechy i otuchy ten, co nieszczęśliwy, złamany, bezrobotny. A wśród hołdów składanych Chrystusowi niech sobie wszyscy to uświadomią, że bez życia eucharystycznego nie ma Królestwa bożego w duszach a bez Królestwa bożego w duszach nie zbudujemy Królestwa bożego w świecie. Eucharystia i życie nadprzyrodzone muszą być punktem wyjścia wielkich ruchów katolickich, tak jak są warunkiem i tajemnicą powodzenia ruszającej wyprawy Akcji Katolickiej" ("Miesięcznik Kościelny Archidiecezyj Gnieźnieńskiej i Poznańskiej" 52 (1937) 7,s. 236-237).